Menu

تفاوت سلپیپ با آیلتس در چیست؟

تفاوت آزمون سلپیپ CELPIP با آیلتس IELTS چیست؟ 

اگر به فکر مهاجرت به کانادا هستید باید بدانید که از نظر وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، دو آزمون زبان سلپیپ و آیلتس برای برنامه های مهاجرتی کانادا مورد پذیرش هستند:

(Canadian English Language Proficiency Index Program (CELPIP
(International English Language Testing System (IELTS

هر دوی این آزمو‌ن‌ها بر مبنای 4 مهارت اصلی شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری طراحی شده‌اند و از نظر پذیرش و امتیاز برای مهاجرت به کانادا کاملا یکسان هستند.
در هیچ کدام از این آزمون‌ها نمره‌ای به عنوان نمره‌ی قبولی وجود نخواهد داشت. آزمون آیلتس که تاکنون یکی از باارزش‌ترین آزمون‌ها در زبان انگلیسی‌ بوده است دارای نمره‌ دهی از 0 تا 9 است اما اگر در مهارت شنیداری نمره‌ی کمتر از 8 بگیرید امکان پذیرش شما در سیستم اکسپرس انتری کانادا بسیار کم خواهد بود. از نظر لهجه قسمت اصلی آزمون برمبنای لهجه‌ی انگلیسی و آمریکایی‌ست. این آزمون دارای بخش آکادمیک نیز میباشد که برای مقاصد تحصیلی مورد قبول قرار می‌گیرد.

آزمون سلپیپ توسط کانادا و برای متقاضیان مهاجرت به کانادا که مقاصد تحصیلی نیز دارند، نیروی تحصیل‌کرده و متخصص هستند و یا سطح دانش انگلیسی از متوسط به بالا دارند طراحی شده‌است. بهترین استفاده از نمره‌ی این آزمون برای متقاضیان مهاجرت اکسپرس انتری به کاناداست که با رشد چشمگیرِ میزان قبولی مهاجران این بخش از طرف اداره‌ی مهاجرت کانادا، متقاضیان این آزمون روز به روز بیشتر شده‌اند.
سلپیپ نیز مانند آیلتس دارای 4 بخش شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری‌ست اما برعکس آزمون آیلتس برای بخش گفتاری نیازی به یک جلسه‎ی حضوری نیست. تمام این آزمون به صورت آنلاین و توسط کامپیوتر انجام خواهد شد.

این آزمون در دو گروه مجزا برگزار می‌شود :

1) عمومی چهار مهارته (CELPIP-General Test)

2)  عمومی دومهارته (CELPIP-General LS Test)

گروه اول یعنی عمومی با چهار مهارت برای درخواست اقامت دائم کاناداست و گروه دوم یعنی عمومی با دو مهارت گفتاری و شنیداری برای درخواست تابعیت (سیتی زنی) کاناداست.

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری، می‌بایست در گروه اول، آزمون سلپیپ جنرال را امتحان دهند. این آزمون هم اکنون در بیش از ۵۰ نقطه جهان در کشورهای کانادا، آمریکا ، فیلیپین، هند و امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

مهمترین تفاوت آیلتس با سلپیپ:

مهمترین تفاوت این دو آزمون با یکدیگر در بخش گفتاری‌ و نوشتاری آزمون‌هاست:

1) در امتحان آیلتس بخش گفتاری در حضور کارشناس انگلیسی زبان صورت می‌گیرد. اما در امتحان سلپیپ بخش گفتاری آزمون توسط کامپیوتر ضبط و بدون حضور شخص دیگری انجام خواهد شد. این ویژگی برای کسانی که ممکن است در حضور دیگران برای انگلیسی صحبت کردن دچار استرس بشوند و نتوانند تمام قابلیت‌های خود را نشان دهند نکته‌ی مثبتی‌ست.

در آزمون سلپیپ پرسش‌ها موضوعیت بیشتری دارند و از قبل می‌توانید با تمرین مناسب از طریق منابع معتبر آمادگی لازم را کسب کنید و اگر حتی نتوانید به پرسشی پاسخ دهید بر روی پرسش دیگر تاثیر نخواهد گذاشت.  اما به عنوان مثال بخش اسپیکینگ در آیلتس که واجد بیشترین نمره است تمام پرسش‌ها بهم مرتبط هستند و در پرسش سوم Follow Up ممکن است سوال‌هایی پرسیده شود که هیچ آمادگی قبلی برای آن نداشته باشید. این نکته بسیار مهم است زیرا که عدم پاسخ به حتی یک پرسش در این بخش از آزمون آیلتس می‌تواند بر روی پاسخ‌های دیگر تاثیر گذار باشد و کاملاً نتیجه آزمون را منفی کند اما در آزمون سلپیپ هر پرسشی کاملاً منحصر و جدا از پرسش دیگری است. 

علاوه بر این در شرایطی که شما در حضور شخص دیگری باشید، حالت چهره، بدن و تماس چشمی و حتی لباس‌های شما مورد قضاوت قرار خواهند گرفت اما در امتحان سلپیپ حالات بدن و چهره‌ی شما و نحوه‌ی نشستن و … مورد نظر نیستند و تنها چیزی که بیان می‌کنید پس از ضبط شدن، از نظر زبان انگلیسی بررسی می‌شود. در امتحان آیلتس بخش گفتاری شامل 3 بخش 4 دقیقه‌ای خواهد بود و در امتحان سلپیپ شامل 8 بخش 2 دقیقه‌ای.

2) در بخش نوشتاری امتحان آیلتس، تمام پاسخ‌ها باید به صورت دستنویس باشند ( دستخط، غلط املایی و …) اما در آزمون سلپیپ شما پاسخ‌هایتان را تایپ خواهید کرد. باتوجه به اینکه امروزه اغلب افراد مشغول به تایپ کردن در گوشی‌های همراه یا سیستم‌های کامپیوتری هستند، نوشتن بر روی کاغذ دشوار شده‌است. علاوه بر این در امتحان سلپیپ غلط‌های نوشتاری شما توسط کامپیوتر برای شما مشخص خواهند شد و شما به راحتی آن‌ها را تصحیح خواهید کرد در حالی که در امتحان آیلتس غلط‌های املایی و نگارشی شما باقی خواهند ماند. در امتحان آیلتس شما باید مراقب تعداد کلماتی که می‌نویسید باشید و مرتب آن‌ها را بشمارید اما در امتحان سلپیپ هر کلمه‌ای که نوشته می‌شود توسط کامیپوتر شمرده شده و برای شما نمایان می‌شود. درنتیجه در وقت صرفه‌جویی می‌شود.

توجه: 
باتوجه به بازارِ گرم و شلوغ کلاس‌های آیلتس در ایران و برگزاری این آزمون توسط موسسات متعدد در داخل ایران، سطح شکایت متقاضیان از نمرات ناعادلانه در این آزمون به طور روز افزونی بالا رفته است. اکثر موسساتی که اقدام به برگزاری آزمون آیلتس در ایران می‌کنند در ابتدا متقاضیان را مجبور به گذراندن کلاس‌های آمادگی می‌کنند که از نظر وقت و هزینه اصلا به صرفه نیستند. علاوه بر این اکثر متقاضیان معتقد هستند که این موسسات‌ بدون توجه به حساسیت این نمرات برای متقاضیان مهاجرت و با اهداف مالی و غیرحرفه‌ای، برای اغلب آزمون‌ اولی‌ها نمرات پایین در بخش گفتاری و نوشتاری درنظر می‌گیرند و متقاضیان را ترغیب می‌کنند که برای آزمون مجدد اقدام به ثبت‌نام کنند تا نمره‌ی بالاتری کسب کنند!
 با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها، بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا نه تنها به دنبال امکان آموزش آنلاین و در منزل هستند بلکه برای انجام آزمو‌ن نیز به دنبال مراکزی هستند که از صحت برگزاری آزمون‌هایشان مطمئن باشند. برگزار کنندگان آزمون سلپیپ با برگزاری این آزمون در مراکز قابل اطمینان که به طور مستقیم تحت نظارت هستند متقاضیان را از نظر صحت نتایج آزمون مطمئن می‌سازند. علاوه بر این درصورت اعتراض به نمره، متقاضیان از امکان چک شدن آزمون به طور مجدد نیز برخوردار هستند. اغلب متقاضیانی که در هر دو آزمون آیلتس و سلپیپ شرکت کرده‌اند بیان داشته‌اند که در سلپیپ نمره‌ی بالاتری کسب کرده‌اند. لذا با توجه به این شرایط به رغم برگزاری این آزمون در مکانی مانند دوبی، بسیار به صرفه‌تر، معقول‌تر و واجد شانس بیشتری برای کسب نتیجه مطلوب است. 

اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی مردانی
علی مردانی
4 سال قبل

به نظر من با تمام این تفاسیر و چیزهایی که توی ویدیو مطرح شد سلپیپ برای ما ایرانیا خیلی مناسب‌تر باشه. فقط تصور اینکه یکی جلوی آدم تو مهم‌ترین بخش آزمون زبان اسپیکینگ بشینه و یهو یه جمله بگه که تا آخر آزمون استرس بگیرید کل آزمون رو ممکنه خراب کنیم! انرژی آدما خیلی زود منتقل میشه و تاثیر موندگاری میذاره. از اونجا که تو آیلتس اون آدمی که امتحان میگیره ممکنه با چند تا کلمه یه چالش سخت برای آدم درست کنه و استرس بده کل آزمون رو خراب کنیم به ریسک و هزینه‌ش نمی‌ارزه. من که ترجیح میدم… بیشتر بخوانید

سمیه
سمیه
4 سال قبل

سلام. سلپیپ در ایران هیچ وقت برگزار نمیشه؟ البته با توجه به مواردی که در رابطه با آیلتس وجود داره فکر می‌کنم هزینه مسافرت به دوبی صرفه جویی محسوب میشه اما کاش در ایران برگزار می‌کردن

Hamid Malakouti
Hamid Malakouti
4 سال قبل

البته هیچ ماست بندی نمیگه ماستم ترشه. این آقا هم مدرس سلپیپ هستش پس باید بیشتر از سلپیپ تعریف کنه. البته من هم سلپیپ رو قصد دارم امتحان بدم :دی

سعید تقوی
سعید تقوی
4 سال قبل

دیر یا زود آیلتس برای اینکه از غافله عقب نمونه باید سیستم قدیمی خودش رو جمع بکنه و یه چیزی مثل سلپیپ پیاده کنه. آیلتس برای عهد بوقه و خودشون هم میدونن که حضور مصاحبه گر تو آزمون دیگه عمل منسوخ شده ای محسوب میشه و حداکثر باید چند سال آینده این سیستمشون رو جمع کنند و از سلپیپ اسکی کنن. هر جوره حساب کنیم سلپیپ چند سر و گردن از آیلتس جلوتر و بهتره و هر عقل سلیمی متوجه این قضیه میشه و نیازی به این همه مقایسه نیست

علی
علی
3 سال قبل

بهترین منابع خود خوان برای آزمون سلپیپ چیا هستن؟

مطالب مرتبط